social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

رویدادهای مهم

بيشتر

سه‌شنبه1401/8/3

12:03:1

260

برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی استاندارد در شیراز

به گزارش روابط عمومي اداره كل استاندارد فارس همايش بزرگداشت روز جهاني استاندارد با حضور دکتر ربانی زاده معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس ، دکتر بحرینی دادستان عمومی و انقلاب استان ، دکتر ابراهیمی معاون دادستان  استان  ، خانم دکتر راهدار نماینده اتاق بازرگانی ، صنایع معادن وکشاورزی استان و ساير مسئولين استاني و كشوري در  مجتمع فرهنگی ، رفاهی دانشگاه شیراز  برگزار و از واحدهاي توليدي نمونه استان و مديران كنترل كيفيت نمونه تجليل  بعمل آمد.
رزمجو مدیر کل استاندارد  فارس در این مراسم گفت :  خانواده استاندارد تنها محدود به کارکنان این سازمان نیست بلکه  خانواده عظیمی از همه ذی نفعان را شامل می‌شود و باید احساس خانواده بودن و چشم انداز مشترک داشتن را در رفتار خود نهادینه کنیم.
وی  با اشاره به اینکه ما هیچگاه مقابل هم نخواهیم بود، گفت: برای توسعه هدفمند و پایدار راهی نداریم مگر اینکه چشم اندازی مشترک داشته باشیم و نگاهها و جهت گیری‌ها از یک الگو تبعیت کنند.
او  با تاکید بر این موضوع که نگاه ما به مقوله استاندارد نیازمند ارتقاست، افزود: چرا این سازمان زیرنظر رئیس جمهور است؟
زیرا در محتوا یک سازمان، فرا سازمانی است و از آن به عنوان جاری شدن استاندارد در تمام حاکمیت یاد می‌شود.
او ادامه داد: این سازمان فی نفسه در تعریف ماهوی مستقل معنادار نیست.  سازمان استاندارد نظارت استصوابی دارد.مخاطبان این سازمان، همه مردم هستند و در این گستره عظیم، اگر چشم انداز و نگاه مشترک نداشته باشیم به هدف نمی‌رسیم.
مدیرکل استاندارد فارس با بیان اینکه در مطالبه کیفیت و ایمنی و سلامت، وکیل مردم هستیم، گفت: استاندارد، دادستان و مدعی العموم کیفیت است.
رزمجو اضافه کرد: در مسیر پیش رو، تمام دستگاههای اجرایی زمانی که می‌خواهند صدور مجوز کنند باید ذی نفع را مکلف به رعایت قانون کنند و این متن قانون است.
او با بیان اینکه در بحث استاندارد سازی از کالا گذاشته ایم، گفت: همه کالاها و خدمات مشمول استاندارد هستند
مدیر کل استاندارد فارس، با اشاره به استفاده شرکت‌های دانش بنیان از فناوری‌های پیشرفته و علوم نوین گفت: به همین دلیل سازمان استاندارد باید خود را با این شرکت ها همگام سازد.
رزمجو  به مهمترین برنامه های پیش روی این اداره کل در سال جاری هم اشاره و با بیان اینکه تعامل با ذی نفعان مهمترین وظیفه ماست، عنوان کرد: استاندارد سازی خدمات، نظارت و ارزیابی انطباق دقیق تر اجرای استاندارد اجباری برای گندم و برنج داخلی، خدمات پس از فروش، تسهیل صادرات و اعطای نشان حلال از مهمترین این برنامه‌ها و .وی  تصریح کرد: تولید، قلب این مملکت است و همه بر این آرمان متحدیم که سلامت و کیفیت جزو الزامات تولید است.
بحرینی دادستان مرکز استان فارس در این مراسم گفت: سال گذشته ١٨٧ واحد تولیدی با کمک دادگستری فارس از رکود فعالیت خارج شدند و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۲۰۰ پرونده رفع موانع به نتیجه رسید.
وی ادامه داد: دستگاه قضائی در استان فارس همراه با سرمایه گذاران واقعی و تولیدکنندگان است.
دادستان مرکز استان فارس با اشاره به اینکه استاندارد به معنی توجه به سلامت مردم است، گفت: سال گذشته ١١٠ مورد پرونده در رابطه با استاندارد بررسی شد که ۲۵ مورد جمع آوری کالاهای مغایر و ۱۴ مورد اصلاح خط تولید انجام شد.
بحرینی تصریح کرد: استاندارد از جمله مواردی است که در کشور کمتر به ان توجه شده است اما برای کاهش پرونده و برخورد باید برنامه‌های پیشگیرانه و اطلاع رسانی مناسب انجام شود.
ابراهیمی، معاون دادستان فارس در حقوق عامه نیز در این مراسم بیان کرد: دادگستری فارس نه در مقابل بخش تولید که همراه و در کنار آنها و اداره کل استاندارد است.
او با بیان اینکه نقش مجموعه تولید در امنیت اقتصادی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست به ویژه در ایران، گفت: استاندارد همان شاخص شاغول چه در حوزه اجتماعی و مدیریت و چه صنعت و خدمات است.
ابراهیمی ادامه داد: یکسری استانداردهای انجمنی و کارخانه‌ای، یکسری استاندرادهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی داریم و بهتر این است که در مرحله اول کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی خود را تقویت کنند و ملکف به رعایت استاندارد شوند.
 خانم دکتر راهدار عضو اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه نقش تصمیم سازان برای تصمیم گیران، مسئله مغفول مانده در فضای کسب و کار است، گفت: در اتاق بازرگانی فارس تلاش کرده‌ایم تا به نحو صحیحی برای تصمیم گیران دولتی، تصمیم سازی کنیم.
راهدار ادامه داد: قریب به ٤ سال است که  با راه اندازی دفتر استانداردسازی در اتاق بازرگانی فارس  تلاش میشود استاندارهای تدوین نشده و استانداردهای نیازمند بازنگری احصاء و متناسب با فضای کسب و کارهای جدید، استانداردها به روز آوری شوند.
او اضافه کرد: با چالش‌هایی مواجه بوده‌ایم اما سازمان استاندارد به ما کمک کرده تا این مسیر هموار شود و اگر موانع از پیش پای ما برداشته شود راه هموارتر می‌شود.
در پایان این مراسم از 21 واحد تولیدی نمونه و شایسته تقدیر و 6 مدیر کنترل کیفیت نمونه و شایسته تقدیر استان تجلیل بعمل آمد.