social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد
یکشنبه 29 فروردین 1400




اداره كل استاندارد فارس

دستورالعمل بروزرساني

 
تارنماي اداره کل استاندارد فارس یک درگاه اطلاع رسانی در زمینه ارائه خدمات سازمانی می باشد و با توجه به ضرورت بروز بودن اطلاعات در بازه هاي زمانی مورد نیاز بهنگام می گردد.

مهمترین مواردي که در این سایت بروز می گردند عبارتند از :

1- اخبار و رویدادها

2-  اطلاعیه ها

3- گزارشات

4-  میز خدمت الکترونیکی، لینک سامانه ها و اطلاع رسانی ارائه خدمت

5-  اطلاع رسانی خدمات و فرایندها )شناسنامه خدمات(

6-  مناقصات و مزایدات

7-  اطلاعات تماس  شماره تلفن، دورنگار، ارتباط با رئیس سازمان، معاونین و مدیران (

8-  موارد کلی مرتبط با تارنما

نکاتی که باید توسط مسئولین زير پرتال رعایت شود

این آیتم ها براساس شاخص های SEO و نکات ارتقاء رتبه وب سایت در موتورهای جستجو google، yahoo،  alexaگرد آوری شده است.

استانداردهایی که باید توسط رابطين تارنما رعایت شود:

1 - عنوان (Title):

یک عنوان توصیفی شامل ۵ تا ۸ کلمه که کلمات کلیدی اصلی سایت شما را شامل باشند، انتخاب کنید. عنوان، اولین چیزی است که ذينفعان و كاربران شبكه اينترنت با آن در موتورهای جستجو مواجه می شوند. توجه کنید که وجود کلمات فارسی با استاندارد یونیکد توسط موتور جستجوی گوگل شناسائی می باشد. مهمترین کلمات کلیدی سایت خود را در ابتدای عنوان سایت خود قرار دهید.
نکاتی که هنگام درج عنوان باید مد نظر بگیرید:
- شامل کلمات کلیدی محتوی و عکس های آن صفحه باشد.
- از کاما استفاده نگردد.
- از نظر گرامری جمله بندی آن درست باشد، فقط ترکیب کلمات نباشد.
- از کلماتی که توسط موتورها منع می شود استفاده نگردد.
-  استفاده از تگ ALT (جايگزين )  در هنگام درج عکس: هنگام درج عکس و لینک حتما کادر مربوط به عنوان (title)را درج نمایید. این خصوصیت اجازه می دهد یک متن جایگزین مطابتان شود تا اگر به هر دلیلی تصویرتان نمایش داده نشد متنی که در تگ alt گذاشته اید نمایش داده شود.

 2- توضیحات (Description tag)

 این توضیحات ۲۵ تا ۳۰ کلمه را شامل می شوند که در موتورهای جستجو اگر دقت کرده باشید در زیر URL نمایش داده می شود بنابراين سعی کنید توضیحاتی که نشان دهنده محتوای سايت شما باشد.
 
3- ارتباط متقابل

- موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط ها به سایت شما حساس هستند و آنرا در رتبه سایت اثر می دهند.
-یک صفحه لینکهای مفید بسازید و به سایتهای مشابه، سایت خود ارتباط دهید، مخصوصا سایتهائی که در وتورهای جستجو رتبه خوبی دارند.
- از سایتهاي دیگر بخواهید که به سایت شما ارتباط دهند.
 
۴- درج کلمات کلیدی سایت (key words)

موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائل هستند و در رتبه بندی سایت شما تاثیر دارد. کلمات کلیدی را با کاما از یکدیگر جدا کنید. با این روش در حداقل فضا، امکان ترکیبات متنوعی از کلمات کلیدی سایت شما گنجانده خواهد شد.
- نسبت کلمات کلیدی به سایر کلمات در یک صفحه را چگالی یا تراکم کلمات کلیدی می نامند. مثلا اگر شما ۱۰۰ کلمه در یک صفحه دارید و چهارعدد از آنها جزو کلمات کلیدی سایت شما هستند، چگالی کلمات کلیدی آن صفحه ۴% است. سعی کنید که چگالی حدود ۳ تا ۲۰ درصد برای کلمات کلیدی مهم سایت خود را تنظیم کنید.
- کلمات کلیدی خود را ترکیبی انتخاب نمایید.
- کلماتی که حدس می زنید توسط موتورهای جستجو بیشتر جستجو می شوند را بنویسید
- حتما کلمات کلیدی را با کاراکتر كاما ( , )  از هم جدا نمایید.
- کلمات کلیدی از متن همان صفحه انتخاب شود.
- عنوان صفحه خود را حتما در کلمات کلیدی بنویسید.
 
۵- نکات درج پا صفحه

- حتما پا صفحه سایتتان را تغییر دهید. فرمت را سعی کنید حتما مانند پایین بنویسید.
-  تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سازمان ملي استاندارد ايران می باشد

6 - ارتباط بین صفحات

- در صفحات محتوایی خود آنگونه کار کنید که کسی که به هر طریق وارد آن صفحه می شود نتواند خارج شود (مدت زمان حضور افراد را در سایت خود بالا ببرید).

۷-     نکات تبدیل فایل به PDF

یکی از را ههای افزایش امكان بازیابی اطلاعات مندرج در وب سایت توسط موتورهای کاوش، غنی کردن فایل های محتوا می باشد. محتواهای PDF که از فرمت های دیگر(مثل word ، power point و ...) استخراج می گردد، بهتر است شرایط ذیل را دارا باشد:
۱- قبل از تبدیل فایل word به PDF از استاندارد بودن فونتهای بکار رفته در فایل word اطمینان حاصل فرمایید.
۲- از نرم افزارهای استاندارد برای تبدیل فایل ها به PDF استفاده شود که قابلیت پشتیبانی از فونت های فارسی را داشته باشند.
۳- متن فایل های PDF با استفاده از ابزار های جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.

 8  حجم فايل ها

- فایل هایی که در سايت بارگذاري مي شوند حجمي کمتر از 30 مگابايت داشته باشند

 9-  از تگ های <h> حتما استفاده نمایید

تگ <h> این امکان رو به موتور های جستجو می دهد که بهتر محتوای سایت شما را درك کنند. برای اعمال این خصوصیت متن صفحه خود را به ترتیب اهمیت از heading ( سرنويس )های  CMSانتخاب نمایید.
- از تگ بیش از ۲ بار در یک صفحه استفاده نکنید. فقط برای تیترها و مطالب مهم استفاده کنید.
- کل متن صفحه را در این تگ ها قرار ندهید، فقط برای تیترها و مطالب مهم استفاده کنید.

10- صفحه ارتباط با .... (تماس با .... )

برخی موتورهای جستجو، مخصوصا Yahoo ، اگر آدرس پستی شما در سایت نباشد، آن رادر لیست هاي خود نمايش نمي دهند. بنابراين حتما آدرس پستی را در سایت قرار دهید. فقط قرار دادن آدرس صندوق پستی کافی نیست،  تلفنهای تماس، نمابر و آدرس اداره كل را درج نمایید.

همچنین برای قراردادن اطلاعات افراد هر واحد از الگوی زیر استفاده شود.
نام و نام خانوادگی سمت تلفن فاکس پست الکترونیک
021-xxxxxxxx 021-xxxxxxxx xxxxxx@investiniran.ir

 11 - زبان

زبان اصلی کلیه درگاه ها زبان فارسی است. صفحه خانگی و صفحه ورودی اصلی، باید به زبان فارسی بارگذاری شود. در پرتال هایی که بصورت چند زبانه می باشند باید امکان تغییر زبان برای کاربران در تمامی صفحات فراهم شود.

12 -
آيين نامه ها و دستورالعمل ها

آيين نامه ها و دستورالعمل هاي خدمات سازمان به صورت کامل بر روي سايت قرار گرفته باشند. براي بارگذاري اين مطالب نياز است که محتواي اين دستورالعمل ها در سايت ايجاد شود و امکان دانلود براي کاربر به راحتي فراهم باشد.


13- قالب کلی نگارش متن
 
عنوان اصلی Tahoma 14 B    -  B_Nazanin 18 B
عنوان فرعی Tahoma 12 BB_Nazanin 16 B
رنگ مطالب مشکی
متن پاراگراف ها Tahoma 12  - B_Nazanin 16
مطالب لیستی لیست های شماره دار و بدون شماره
ترازبندی متن Justify,Direction:RTL
متون انگلیسی Time New Roman 14
 
 
 
 
 
 
 




14
- نقشه سایت (sitemap
‍)

 - برای سایت خود نقشه تهیه کنید و لینک تمام بخشهای مهم سایت را در نقشه سایت قرار دهید
- نقشه سایت بايد از طريق صفحه اول وبه صورت مستقيم در دسترس باشد، چون برخی موتورهای جستجو فقط صفحه اول سایت شما را بازدید میکنند.